Wim begon in september 2021 als algemeen directeur bij Prescan en Alexander bekleedt sinds 1 maart de functie van medisch directeur, maar was daarvoor wel al drie jaar werkzaam als radioloog in de kliniek. ‘We komen nu in de fase waarin we onze ambities concreet kunnen maken,’ licht Wim toe. ‘Wij hebben een MT dat nog niet lang met elkaar samenwerkt. Er zijn wisselingen geweest, zo zijn marketingmanager Marleen en operationeel manager Ouisam net begonnen. Om als MT succesvol samen te werken, moet je elkaar leren kennen en aanvoelen.’
Hoe was het eerste jaar voor je?
Wim: ‘Vooraf weet je nooit precies waar je in terechtkomt. De beginperiode was roerig, ik merkte sterk dat er behoefte was aan een visie. Deze behoefte werd nog eens versterkt door de corona-tijd, die heeft impact gehad op onze organisatie. Je kan niet binnenkomen en zeggen dat het helemaal anders moet zonder goed inzicht in de organisatie, de markt en haar uitdagingen. De realiteit wijst uit dat er een sterk concept met een goed fundament staat, er hoeft niet zo veel anders. Wel duidelijker. Wij leveren een uniek product dat aansluit op de behoefte van diegene die direct inzicht wil in zijn of haar gezondheid en concrete adviezen wil om mee aan de slag te gaan. Vooruitlopend op nieuwe wet- en regelgeving hebben wij onze werkwijze tegen het licht gehouden en verder verbeterd om hiermee in lijn te blijven met richtlijnen vanuit de diverse beroepsverenigingen van specialisten in Nederland.’
Hoe blijft Prescan relevant?
Wim: ‘Prescan is altijd al een unieke organisatie geweest. Preventie is een hot topic. Ook de overheid zet meer en meer in op preventie, omdat men ziet dat dit een van de items is die gaat bijdragen aan het betaalbaar houden van de zorg. Aan de andere kant zien we dat mensen steeds meer zelf willen bepalen wanneer ze inzicht krijgen in hun gezondheidssituatie en dat ze daar ook best geld voor over hebben. We zien dat de jongere doelgroep veel meer bezig is met hun gezondheid: leef ik gezond, kan ik aanpassingen doen om beter, gezonder te worden? Daar past preventief gezondheidsonderzoek ook bij. Wij zijn er voor cliënten die een zo breed mogelijk beeld van hun gezondheid willen krijgen en voor hen die zich hierover soms zorgen maken. Wij geven cliënten altijd concrete gezondheidsadviezen mee. Alexander: ‘Prescan was voorheen in principe een ‘one size fits all’-model. We zien nu steeds meer jongere mensen binnenkomen met andere vragen en verwachtingen. Ze willen weten hoe ze hun gezondheid kunnen verbeteren.
Wim (links): ‘We zijn continu bezig met het door ontwikkelen van ons productaanbod, zodat wij onze cliënten een zo goed mogelijk inzicht in hun gezondheid kunnen geven.'
Alexander (rechts): ‘We willen daarnaast duidelijker naar voren brengen wat wij onze cliënten te bieden hebben.'
Ouderen willen daarnaast weten of ze iets onder de leden hebben. Waar wij naartoe willen, is het steeds verder personaliseren van onze preventieve onderzoeken. In zowel de voorbereiding, het onderzoek zelf en de nazorg. We willen top of mind blijven bij onze cliënten, daarom willen we ze bedienen met diensten en onderzoeken die bij hen passen op elk moment in hun leven. ’Wim: ‘Met aandacht voor de cliënt. Wat onze dienstverlening uniek maakt, is dat je op één dag al je onderzoeken hebt en dat de resultaten door de verschillende medische specialisten, dezelfde dag, met je worden besproken. Het komt niet vaak voor dat je een half uur met zowel een radioloog, cardioloog, of dermatoloog om de tafel zit die uitgebreid de tijd voor je nemen en je adviseren over jouw gezondheid. In de reguliere zorg is dit eenvoudigweg niet mogelijk.’ Alexander: ‘Dit is exact het punt waarom ik hier drie jaar geleden als radioloog binnen ben gekomen. Ik werk nog steeds parttime in een ziekenhuis in Amstelveen: daar heb je een lijst met onderzoeken die gedaan moeten worden, patiënten spreek je niet. Het product is je verslag en dat is de standaard in de zorg. Bij Prescan krijgt de cliënt het verslag mee naar huis, maar we gaan er altijd eerst uitgebreid met de cliënt over in gesprek. Dát is het product. We lichten toe, laten beelden zien: het is geen droog verhaal.’
Wat maakt dit een bijzondere plek om te werken?
Wim: ‘Ik voel de trots van collega’s om bij Prescan te werken. Er is veel hart voor de zaak en een algemeen geloof in wat we doen.’
Wat gaan jullie doen om Prescan nog meer op de kaart te zetten?
Wim: ‘We zijn continu bezig met het door ontwikkelen van ons productaanbod, zodat wij onze cliënten een zo goed mogelijk inzicht in hun gezondheid kunnen geven. Wij vinden het daarnaast belangrijk om de effecten van hetgeen we doen nog beter aan te tonen. Dat is de reden dat we onze activiteiten op het gebied van wetenschappelijk onderzoek hebben geïntensiveerd. Er zijn resultaten waar we trots op mogen zijn. De zorg in Nederland is nu nog voornamelijk gericht op ziekte en niet op preventie hiervan. Dat is nog onontgonnen gebied en hoewel wij steeds meer worden gezien als waardevolle toevoeging op het zorglandschap merken wij dat sommige specialisten in de reguliere zorg nog kritisch zijn over wat wij doen.’ Alexander: ‘We willen daarnaast duidelijker naar voren brengen wat wij onze cliënten te bieden hebben, bijvoorbeeld in vergelijking met de huidige bevolkingsonderzoeken die de overheid aanbiedt .Het doel van een bevolkingsonderzoek is het zoeken naar één specifieke aandoening in een hele bevolkingsgroep om de sterfte aan die aandoening te doen dalen. Kosteneffectiviteit speelt hierbij een doorslaggevende rol. Wij kijken veel breder en daarnaast zijn wij veel meer gericht op het individu. Bij ons maken mensen zelf de keuze welke onderzoeken voor hen geschikt zijn.’ Wat nu belangrijk is, is dat er meer onderzoek komt naar de kosteneffectiviteit van preventie, de effecten hiervan zijn op dit moment nog onderbelicht.
Wat doet een medisch directeur?
Alexander: ‘Ik sta voor kwaliteitsbewaking, dus het is mijn taak om te borgen dat wat we doen ook medisch verantwoord is. Dat we voldoen aan de wetenschappelijke standaarden, dat we werken volgens internationale protocollen en met de juiste apparatuur. Dat onze artsen over de juiste motivatie, kwaliteiten en ervaring beschikken om voor onze organisatie te werken. Verder heb ik een brugfunctie tussen het medische team en het operationele team. Ook innovatie is een van de zaken waar ik me mee bezig houd, dus het uitdenken van nieuwe ideeën. Denk bijvoorbeeld aan het nog nauwkeuriger in kaart brengen van risicofactoren op het ontwikkelen van bepaalde aandoeningen door middel van DNA-onderzoek. Ook denken we na over meer onderzoeken in de eigen omgeving, zoals bloedonderzoek met een vingerprik.’
Alexander: 'Wat wij toevoegen, is dat we mensen helpen, een breed inzicht in hun gezondheid te geven, gecombineerd met concrete adviezen om gezond te blijven, of nog gezonder te worden.'
Wat voegt Prescan toe aan het huidige zorglandschap?
Alexander: ‘De reguliere zorg is reactief. Je mankeert iets, gaat naar de huisarts en die stuurt je eventueel door naar een specialist, waarna er misschien actie ondernomen wordt. Prima natuurlijk. Wat er blijft liggen, is het stuk ervoor. Wat wij toevoegen, is dat we mensen helpen, een breed inzicht in hun gezondheid te geven, gecombineerd met concrete adviezen om gezond te blijven, of nog gezonder te worden. En mochten ze toch iets mankeren, dat ze in een vroeg stadium het reguliere zorgtraject in kunnen gaan.’
Hoe zou je de samenwerking tussen jullie typeren?
Alexander: ‘We hebben een andere achtergrond, maar onze drang tot innovatie is waar we elkaar vinden. Ik zal alles toetsen aan het medische, Wim zal het commerciële en operationele aspect van onze initiatieven belichten.’ Wim: ‘Ik kan soms ambitieus zijn qua ontwikkelmogelijkheden, Alexander is er als medisch geweten om zaken te nuanceren. Een prettig samenspel.’
Wat staat er voor dit jaar nog op de agenda?
Wim: ‘We kijken op het moment naar ons huidige dienstverleningspakket. Niet zozeer om het aan te passen, maar om te zien waar we nog meer waarde voor de cliënt kunnen toevoegen. Wij merken dat cliënten de mogelijkheid van contact in de tussentijd op prijs stellen. Bijvoorbeeld om een vraag te stellen of advies te vragen of zij op de goede weg zitten met hun gezondheid.’ Alexander: ‘Ook onderzoeken we samenwerkingen met voedingsdeskundigen en sportscholen. Wij stellen ons voor dat wij in de toekomst onderdeel zijn van een groter netwerk van preventieve zorgverleners. We geven cliënten al advies, dan lijkt het logisch om hier direct toegang tot een specialist als een trainer of diëtist mogelijk te maken.’
Wim: ‘Het is letterlijk gezondheidszorg. Terwijl de meeste zorg in Nederland ziekenzorg is. Je gaat alleen naar een arts toe als je daar een concrete aanleiding voor hebt.’ Eigenlijk is dat best wel vreemd, jaarlijks gaan we wel uit voorzorg naar de tandarts, maar we laten de rest van onze gezondheid buiten beschouwing.
Alexander: ‘Het is goed om daaraan toe te voegen dat het voorkomt dat we wel eens een ernstige bevinding doen, en dan hebben we ook de tijd om nazorg te geven. Wij kunnen zorgen voor overdracht naar de huisarts, we hebben samenwerkingen met gespecialiseerde klinieken waar dat nodig is, mensen snel gezien kunnen worden.